Saturday, December 24, 2011

ŽEN/All-female band/ZG/ u Pančevu na Badnje Veče.

Nazove mene moja Fejsbuk sestra Prca (dobro, pošalje mi poruku u inbox..), kaže, idemo uveče u grad, dobro, ali idemo prvo do Elektrike, tu se ja pobunim, dodaje, sviraju neke Slovenke, e pa tako kaži, ajde može, pa makar drndale distorzirani usisivač (okej, šovinista sam :) barem su žene, a ne neki lokalni pajdomani. Bez ikakve druge informacije osim ovih nebuloza, dođem ja tamo, kad ono - trio. Tri simpatične devojke, imaju neku vrstu tonske probe, mada kako mi je pojasnio prijatelj, one još od 21 čekaju makar pristojan broj ljudi da se okupi. Nikakav koncertni program, što je činjenično stanje već par godina i promocija preko Fejsbuka pretrpanog eventima i invite-ovima koje niko normalan ne čita, naravno, poseta nikakva, kao i obično.

Pošto sam muškarac, ocene o ženama donosim naravno isključivo vizuelnim putem, ali da pojasnim: ne gleda se samo lepota i njena visina, već i kako se ta lepota (svaka žena je lepa na svoj način, ne? Dobro ne, ali žene su lepa stvorenja) nosi, koristi, ističe, implicira, definiše kroz najobičnije gestove poput hoda, ili držanja ruku. Pomalo sam alergičan na all-female grupe koje uglavnom kroz taj šok uspevaju da stvore feedback i radoznalost publike, ali u suštini suštine, uglavnom im nedostaje ono što to muškarci imaju. Ili je to samo nenaviknuto uho i neutreniran sluh?

Kako bilo, Prca mi kaže da je devojke sviraju "math rock", očekuje da liči na "Foalse" (valjda?) i ako bude tako, biće super. Ja ne očekujem ništa. Kad ono...

Prva pesma je očigledno navežban početak u kome se bend oseća komforno i bezbedno, i sa kojom se taj prvi trenutak "sagori".. Naravno, ako tinjanje u klasičnom "Mogwai" stilu ipak budi neku vatru u vama, makar onu koju je Prvobitna iskra razbuktala još od početka Vašeg vremena a koja tvrdoglavo odbija da utihne i da se poplavi pod naletom svih Suza koje ste proplakali.. Nije Mogwai za svakog, ali za grupu ŽEN očigledno jeste.

No, pravo iznenađenje je bila sledeća numera koja je svoju inspiraciju očigledno pronašla u glazbi :) jednog od mojih omiljenih bendova, "Godspeedyou!Black Emperor-a", što je zaista neverovatno hrabar potez jer karakteristične melodijske linije lako stvore stravičnu alien-izaciju kod publike, jer je potreban vrlo karakterističan senzibilitet kako bi se ovakva muzika uopšte shvatila za ozbiljno. Zaista, nisam do sada našao bend koji više od Godspeedyou izaziva negativnu reakciju i to nikada nisam uspeo da shvatim..

Znači, ništa od math-rocka, devojke sviraju post-rock i to prema svim pravilima - delay, chorus efekti, bas gitara koja prosto "nosi" pesme od početka do kraja, a sve to "unatoč" uzorima zvuči poprilično originalno i "ženski" što je vrlo zanimljiv fenomen, kao odraz u ogledalu od uobičajenog post-rocka, muzika iz paralelnog univerzuma.. Teško je biti muškarac.

Međutim, već od treće pesme kreće pomalo "đuskanje" i ulazak i u neke druge žanrove, ali se osnovna "nota" ne gubi već se amplitudira kao diskoteka kada discoball počne da se vrti.. Dalje pesme menjaju temperament, ali ne i ćud i šteta što nisam mogao da ostanem do kraja, ali i ovih pet-šest pesama su bile sasvim dovoljne.

Zašto u Srbiji post-rock nije eksplodirao kao neki drugi žanrovi, to je pitanje za one koji su čekali i grandž svojevremeno pa ka nikada nisu dočekali. "Ana Never" i "Consecration" su sjajni bendovi, svaki sa svojom agendom, ali moram da priznam da mi je i 20-ak minuta sa devojkama iz Zagreba bilo prosto prirodnije i udobnije nego sa većinom novije post-rock glazbe. Doduše, za to je zaslužna i gitaristikinja Eva Badenjak, vrlo specifična žena fantastičnog imena i prezimena kojim spaja nešto Anđeosko i Demonsko u sebi i svojoj interpretaciji, svojoj egzekuciji i realizaciji na relaciji telo-instrument, kao da želi da se sakrije ali i da je neko otkrije i pronaće, uhvati.. Naravno, ovo je moj utisak, koji je možda i auto-sugestivan, ali Badnje je veče, teško mi ide razdvajanje žena od one čuvenije Eve i gesta Adama koje one ne razumeju, jer u svojoj suštini sadrži odricanje Večnosti i biranje Smrti, ali u njenom naručju. I ostale devojke su simpatične ali Eva je keva :)

0 comments:

Post a Comment